همه ی وبلاگها صدا دارند ؛ شنوایی گوش ها متفاوتند
در جدیدترین دسته بندی وبلاگها ، یکی از بلاگرهای یزدی ، وبلاگها و وب سایت ها را در دو دسته ی « صدادار» و «بی صدا» طبقه بندی نموده و سپس به تشریح و تبیین دیدگاه خود در این زمینه پرداخته است.

با تولد «وبلاگ» به عنوان یک پدیده ی ارتباطی و اجتماعی ، در محیط اجتماعی ایران این امکان برای آحاد جامعه ایجاد شد تا بتوانند با کمترین امکانات، صدای خود را به گوش دیگران برسانند.
بنابر این فضای مجازی وبلاگ و اینترنت این قابلیت را داراست که همگان بتوانند با فراهم کردن محیطی رایگان و آسان در این عرصه ی اجتماعی حضور داشته باشند و حرف بزنند و صدای خود را منعکس کنند.
امروزه وبلاگ یک رسانه ی فردی و گاهی جمعی است که صدای حیات فرد و یا جمعی را در جامعه انعکاس می دهد و علاوه بر اینکه پاسخی آشکار به بخشی از نیازهای درونی مخاطبان و ابزاری کارآمد و کارکردی برای سامان دهی به زندگی امروزی است ، زمینه ی مناسبی برای شناختن زوایای پنهان یک جامعه و اعضای آن را فراهم
می کند.
وبلاگها و وب سایت ها ، امروز فرصت مناسبی را فراهم آورده تا فضایی چندصدایی را در انبوه رسانه ها و جامعه ی کنونی که بیشتر به همصدایی و تک صدایی است ایجاد نمایند و به نوعی نیاز بخش عمده ای از مخاطبان را تامین نمایند. به این لحاظ هیچ وبلاگی بی صدا نیست و هر یک به فراخور بضاعت ، توانایی ، تخصص ، انگیزه ، علاقه مندی ، دانش و مهارت خود دارای مخاطبانی کم و بیش هست. در این میان با توجه به تاثیر بارزی که وبلاگ ها به عنوان حاملان و انتقال دهندگان پیام در شکل دهی
فرهنگ عمومی و افکار عمومی می توانند داشته باشند ، وجود گوش هایی شنوا نیز ضرورت می یابد.
البته در این بین می توان گوش ها را دسته بندی کرد:

گوشهای شنوا
گوش های کم شنوا
گوش های ناشنوا
گوشهای شنوا همه ی صدا ها را می شنود

گوشهای کم شنوا خود به دو گونه است: گوش هایی که اصولا کم شنواست و از دریافت و شنیدن به موقع پیام ها عاجز است و با ابزارهای کمکی نقص خود را جبران می کند!
گوش هایی که اصولا کم شنوا نیست ولی هرگاه بخواهد می شنود و هرگاه منافعش ایجاب کند قدری در شنیدن تاخیر دارد!
و اما گوش های ناشنوا نیز به دو گونه است: گوش هایی که اصولا ناشنواست و تکلیفش روشن است و برای شنیدن ناچار باید از روش های دیگر ارتباطی بهره جست!
گوش هایی هم هست که اصولا کر نیست ولی بسته به منافعش کر می شود و یا صاحبش خود را به کری می زند !

... الغرض : وبلاگ ها دائم در کار تولید صدا و پیام هستند و محتواهای فضای اینترنت را شکل می دهند ، صدای وبلاگستانی که معرف یک فضا و جامعه ی چندصدایی باشد و انواع گرایشهای فکری در آن حضور داشته باشد ، شایسته ی شنیدن است ، لذا آنها که دغدغه ای برای اجتماع ، فرهنگ ، اقتصاد ، سیاست و ... جامعه دارند باید
برای شنیدن این پیامها و حرفها و صداها ، گوش های خود را تیز کنند و آنها را بشنوند و بهترین صداها و پیامها را انتخاب کنند و از آن بهره ببرند.

محمد امامي

مطلب مرتبط در يزدفردا

وبلاگها و وبسایتهای صدادار و بی صداي یزدی وبلاگها و وبسایتهای صدادار و بی صداي یزدی
تاریخ : 11 آبان 1385 - قبل‏ازظهر 06:21


يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا